Oletko koskaan ajatellut, että satuttavista sanoista voi alkaa tutkimusmatka omaan itseen? Sinulle on varmasti tullut eteesi tilanteita, joissa olet pahoittanut mielesi toisen sanojen johdosta. Näiltä tilanteilta ei varmasti kukaan voi kokonaan välttyä. Siispä ne kannattaakin ottaa tutkimusmatkana omaan itseen ja omiin ajatus- ja toimintamalleihin.

”Uskon, että usein ihmiset, ketkä eivät ole niin herkkiä, eivät oikeasti edes ymmärrä satuttavansa toista sanoillaan.”

Tässä postauksessa en tarkoita satuttavilla tai ikävillä sanoilla henkistä väkivaltaa, vaan ihan arkipäivän tilanteita. Kerron omista kokemuksista ja näkemyksistä, mitä minä olen oppinut. Ja haluan rohkaista sinuakin omalle tutkimusmatkallesi.

Kun toisen sanat satuttavat

Sanoilla on hyvin helppo satuttaa. Usein tahattomastikin lausutut sanat voivat tuntua hyvin ikäviltä. Erityisherkälle nämä sanat voivat saada aikaan myös ihan fyysisenä tuntuvaa kipua.

Erityisherkkänä saatat miettiä näissä tilanteissa, mitä sinä olet itse tehnyt tai sanonut väärin. Mikä sinun aiheuttamasi asia, saa toisen sanomaan ikävästi. Harvoin kuitenkaan se perimmäinen syy toisen ikäville sanoille löytyy sinusta.

Satuttavista sanoista alkaa tukimusmatka omaan itseen
Erityisherkkä voi kokea pienetkin itseensä kohdistuvat moitteen sanat hyvin voimakkaana.

Vaikka toisen ikävien sanojen kuuleminen satuttaa. On silti hyvä ymmärtää, että niihin sanoihin, jotka toinen valitsee juuri siinä hetkessä sanoa, vaikuttaa useat eri tekijät.

Sinun on hyvä tietää, että usein sanat heijastuvat jokaisen senhetkisestä olotilasta. Mieli voi olla huolten täyttämä tai päivä ei ole mennyt ihan putkeen. Takana voi olla huonosti nukuttu yö tai mitä tahansa. Niin moni asia vaikuttaa olotilaan, joskus myös tiedostamattomasti.

Uskon, että usein ihmiset, ketkä eivät ole niin herkkiä, eivät oikeasti edes ymmärrä satuttavansa toista sanoillaan. Se miten he puhuvat muille ihmisille, voi heistä itsestään kuulostaa täysin neutraalilta. Eivätkä he itse olisi millänsäkään, jos joku toinen puhuisi heille samalla tavalla.

Satuttavista sanoista alkaa tutkimusmatka omaan itseen

Itsestä ikävältä tuntuvat tilanteet ovatkin mitä oivallisimpia keinoja sukeltaa omaan itseen. Niiden avulla näet, miten sinä reagoit, tunnet, toimit ja ajattelet eri tilanteissa. Opit koko ajan tuntemaan itseäsi paremmin. Ja mitä paremmin tunnet itsesi, sen helpompaa sinun on ymmärtää itseäsi ja kayttäytymistäsi.

Minun suojamuurini

Minä olen huomannut nostavani oman suojamuurini usein ylös, jos joku sanoo minulle jotakin sellaista, mitä en toivo kuulevani. Varsinkin itseeni kohdistuva negatiivinen palaute nostaa suojamuurini nopeasti ylös. Läheisten ihmisten ikävät sanat vaikuttavat minuun voimakkaammin, kuin esimerkiksi jonkun vieraan ihmisen sanat.

Kun suojamuurini ennättää nousta, tarvitsen hetken aikaa olla ihan yksin. Se auttaa minua käsittelemään asiaa, sekä sisältäni nousseita tunteita. Vasta laskemalla oman suojamuurini jälleen alas, pystyn avaamaan kunnollisen keskusteluyhteyden toisen kanssa.

Joskus olen toivonut löytäväni jonkun keinon, jolla voisin välttää kehoni herkkää reagointia eri tilanteissa. En ole sitä kuitenkaan vielä löytänyt, toiveestani huolimatta. Ja mitä todennäköisemmin en tule sitä koskaan löytämäänkään, koska itse erityisherkkyyttä ei voi taikoa pois.

Satuttavista sanoista alkaa tukimusmatka omaan itseen1
Suojamuurin läpi on erittäin hankalaa saada kunnollista keskusteluyhteyttä toiseen.

Negatiiviseen reaktioon kiinnijääminen

Vuosien saatossa olen oppinut, ettei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa kiinni negatiiviseen reaktioon, mikä toisen ikävistä sanoista tilanteissa automaattisesti nousee pintaan.

Negatiiviseen reaktioon ja tunteeseen kiinnijääminen ja varsinkin niiden vahvistaminen, lisäävät vain omaa pahaa oloa. Mitä suuremmaksi omaa tunnevyöryään kasvattaa, niin sitä vaikeampi siitä on enää päästää irti.

Lupa reagoida ja tuntea omalla tavallaan

Minä olen kokenut hyväksi antaa itselleni luvan reagoida ja tuntea juuri siten, kuin reagoin ja tunnen sillä hetkellä.

Se mitä olen lähtenyt työstämään omassa itsessäsi on se, miten toimin reaktion huomattuani. Hyväksymällä ja tiedostamalla omat reaktioni ja tunteeni siinä hetkessä, ne eivät enää saa voimaa kasvaa, niin valtaviksi. Silloin minun on myös helpompi päästää niistä nopeammin irti, eivätkä ne jää mylläämään sisälleni.

Mikä on sinun tapasi reagoida?

Miten sinä reagoit silloin, kun joku sanoo sinulle ikävästi? Millaisen ajatus- ja toimintaketjun se saa sinussa aikaiseksi?

Sinulla voi olla ihan erilaiset reaktiot, kuin minulla samaan asiaan. Siksi sinun onkin hyvä alkaa tunnistamaan omia toimintatapojasi. Kulkevatko ne usein samaa kaavaa?

Hyväksymällä itsesi ja tiedostamalla omat reaktiosi asioihin, sinun on helpompi käsitellä myös tunteitasi.

Vaikka ei ole koskaan mukava kuulla itseen kohdistuvia ikäviä asioita, niin muista: ”Satuttavista sanoista alkaa tutkimusmatka omaan itseen ja parempaan ymmärrykseen itseä kohtaan.”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Seuraavassa postauksessa kerron sinulle siitä, millainen merkitys on sillä, miten sinä itse puhut itsellesi ja itsestäsi. Postauksen pääset lukemaan tästä!


0 kommenttia

Mitä mieltä olet? Kommentoi, niin jutellaan lisää...